VLUCHTELINGEN

Waarom plaats ik deze column van Arnon Grunberg op mijn blog? Omdat ik het met zijn laatste zinnen eens ben. Het moet nu maar eens uit zijn met het maken van onderscheid tussen politieke en economische vluchtelingen. Vluchtelingen zijn vluchtelingen – BASTA!

Volkskrant 04-03-2011, pagina 1
VOETNOOT
Migratie
ARNON GRUNBERG

‘Massale migratie is te voorkomen’, schreven Thijs Berman en Emine Bozkurt, allebei lid van de PvdA, gisteren in de Volkskrant. Hun opiniestuk had de titel: ‘Tien lessen uit de Arabische revoluties.’

Dat die revoluties – opstanden eigenlijk, noch in Egypte noch in Tunesië zijn de oude machtsstructuren ontmanteld – ons leren dat massale migratie te voorkomen is, is merkwaardig.

Net zo merkwaardig is de gedachte dat een economische vluchteling geen vluchteling zou zijn. Alsof armoede niet bedreigend is.

De Libische vluchtelingen die op Lampedusa aankomen, zoeken vooral werk.

Volksverhuizing is geen specifiek Afrikaanse of Arabische aangelegenheid. Toen ik in 2006 Kosovo bezocht, werd Kosovo een ‘openluchtgevangenis’ genoemd, omdat Kosovaren zonder visum vrijwel nergens heen konden.

Massale migratie is te voorkomen als je een muur om Europa bouwt en op de vluchtelingen schiet. Misschien zijn voormalige grenswachten van de DDR bereid deze taak op zich te nemen.

About hansdekoning

In februari 2011 73jaar. Ex-rijksambtenaar, houdt van katten en bonsai. Is door COPD en MD niet meer in staat die hobbies full time te beoefenen en heeft moeite met scherpstellen en dus lezen. Schrijft maatschappij-kritische blogs en stoort zich daarbij aan toestanden over de hele wereld. "When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace." - Jimi Hendrix
This entry was posted in arabische revolutie, baan, Libie, politiek, respect and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

7 Responses to VLUCHTELINGEN

  1. Marjelle says:

    In grote lijnen mee eens, Hans (en Arnon).

  2. Klaas de Fries says:

    Ik schreef hier net commentaar, maar dat werd geblokkeerd.
    Het is zeer verwonderlijk hoe weinig mensen openstaan voor andere ideeèn de de hunne.
    Ik zal je niet weer lastig vallen.
    Fora blijken weer eens niet voor niets te worden beschreven als ´discussions of the deaf´.

    • hansdekoning says:

      Probeer het nog eens, Klaas, IK heb dat bericht niet verwijderd. Zie ook mijn commentaar hierboven. Heb je je wel aan de normen van het forum gehouden, of is er iets technisch gebeurd?

  3. P.H.M. van de Kletersteeg says:

    Een vluchteling is iemand die bv vlucht voor oorlogsgeweld; zoals destijds in Joegoslavie
    Die gaat dus naar Roemenie , turkije of oostenrijk..
    Fout.
    Die stapt op het liegtuig naar NL omdat de uitkeringen er hoger zijn.
    Het merendeel komt uit streken waar nooit een schot gelost is.

    Zij kwamen tijdelijk, voor de duur van de oorlog.
    Ze zijn er alleen nog steeds.

    We hebben volkomen onnodig 6 millioen armen; vluchtelingen zijn duur; en er zijn er genoeg.
    Vluchtelingen komen uit aangrenzend land; dus England Duitsland Belgie

    • hansdekoning says:

      Ik ben het NIET met je eens, maar dat had ik al laten zien. Desondanks: iedereen heeft recht op zijn eigen mening en het recht om die op relevante plaatsen uit te spreken.

  4. P.H.M. van de Kletersteeg says:

    als de term economische vluchteling vervalt, staan er morgen 350 millioen “vluchtelingen” uit voormalig oostblok op de stoep.
    Wil jij er 10 in huis nemen?

    • hansdekoning says:

      @ P.H.M. van de Kletersteeg : Sorry, maar zeker geen 10 zoals jij. Op de een of andere – voor mij als digibeet onbegrijpelijke – manier verberg jij je identiteit. N.a.w. is dat de reden waarom je hier geen blog hebt, althans geen blog dat voor mij toegankelijk is. En als er 1 ding is, waar ik een hekel aan heb, dan is dat aan anonymi, en dat heeft niets te maken met de inhoud van hun mening. DIT IS DUS DE LAATSTE KEER, DAT IK EEN COMMENTAAR VAN JOU ACCEPTEER. Het ga je verder goed.

      Dit zelfde geldt trouwens voor Klaas de Fries, die zich kennelijk ook voor iedereen verbergt, ik kan zijn blog namelijk ook niet vinden.

Leave a Reply

