Opgelucht – dat ik kennelijk niet de enige ben – citeer ik hier de column van Bert Wagendorp in De Volkskrant van zaterdag 18 juni jl.
Het wordt toch tijd, dat we het pragmatische realisme van Wagendorp – dat mij iets teveel lijkt op dat eerste schaap dat over de dam moet – laten varen en iets gaan doen aan de “spindoctors”, die ons leven zo zwaar beïnvloeden. Big Brother Facebook is erg, maar Big Brother “Hoe bespeel ik het onderbewustzijn van het publiek” is m.i. nog VEEL erger. De laatste is bovendien de basis van de eerste. Al was het alleen maar vanwege de bezuinigingen, die de inkomens- onderkant van het volk moet opbrengen.

“Volkskrant 18-06-2011, pagina 2
Hill & Knowlton
BERT WAGENDORP

Dat doet overigens allemaal ook in het geheel niet ter zake. De JSF is geen defensieproject, maar een economisch project. De JSF is een tamelijk omslachtige en hoogst onzekere manier om de Nederlandse toeleveringsindustrie in de luchtvaartsector te subsidiëren. Of dat ding wel mooie loopings kan maken of een beetje soepel onder de radar door kan vliegen interesseert niemand, het gaat om de winst en de werkgelegenheid.

Jack was officieel staatssecretaris van Defensie, maar feitelijk staatssecretaris van JSF. Nog altijd denk ik met ontroering terug aan de bezieling waarmee Jack de JSF verdedigde en aanprees. Ik kom uit hetzelfde dorp als Jack en heb op dezelfde middelbare school gezeten, en ik kan getuigen dat Jack alle dominees én godsdienstleraren uit onze jeugd ver overtrof in de kracht waarmee hij zijn heilsboodschap bracht.

Het leek wel alsof hij al zijn spaargeld had belegd in aandelen Lockheed Martin. Ik heb ook het sterke vermoeden dat Jack wel eens heftige erotische dromen had over de JSF.

Hill & Knowlton is niet zomaar een communicatie-adviesbureautje. Het werd opgericht in 1927 – door een krantencolumnist – en het adviseerde in de loop der jaren landen (Indonesië), industrieën (tabak), sportorganisaties (IOC) en kroonprinsen (Willem-Alexander) die met een imagoprobleem kampten. In 1990 wist het met een knappe, zij het enigszins leugenachtige pr-actie de Amerikaanse publieke opinie achter de eerste Golfoorlog te krijgen.

De firma maakt zelf weer deel uit van een nog veel groter conglomeraat, WPP, ‘s werelds grootste multinational in communicatie, reclame en marketing. Eén ding is zeker: WPP heeft gisteren invloed uitgeoefend op uw leven en dat van mij, en zal dat vandaag andermaal doen – op wat u en ik denken, kopen en lezen, ook in deze krant. En ze beïnvloeden dus ook de aanschaf van straaljagers, via hun dochter Hill & Knowlton.

Betere lobbyisten dan die van Hill & Knowlton zijn er niet. Dat bleek de afgelopen jaren ook wel. Andere straaljagerfabrikanten probeerden er wanhopig tussen te komen, maar ze waren kansloos. Hadden ze H&K maar moeten inhuren. Desnoods bestaat ons leger binnenkort alleen nog maar uit vijftig JSF’s zonder piloot, dat ding zal en moet er komen.

En nu gaat Jack dus naar Hill & Knowlton. ‘Zijn achtergrond in de politiek zal een enorme boost aan onze public affairs praktijk in Den Haag geven’, schreef het bedrijf gisteren op de website. ‘Ik weet hoe het werkt in Den Haag, daarover ga ik adviseren’, zei Jack er zelf over.

De gladde tong van Jack de Vries is binnenkort in te huren voor lobby-, lik- en masseerwerk op het Binnenhof.

Het is tamelijk naïef te denken dat Hill & Knowlton Jack de Vries in huis heeft gehaald om de JSF er definitief doorheen te jassen. Hill & Knowlton heeft Jack de Vries aangetrokken, maar eigenlijk, ga daar maar gerust van uit, hadden ze hem al.”

Advertisements

About hansdekoning

In februari 2011 73jaar. Ex-rijksambtenaar, houdt van katten en bonsai. Is door COPD en MD niet meer in staat die hobbies full time te beoefenen en heeft moeite met scherpstellen en dus lezen. Schrijft maatschappij-kritische blogs en stoort zich daarbij aan toestanden over de hele wereld. "When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace." - Jimi Hendrix
This entry was posted in Actualiteit, Alles is Recht en Onrecht, belangenverstrengeling, cda, Democratie - Media - Meningsuiting, Integere Politiek, JSF, krijgsmacht, lobbyisten, macht, Opiniemakers, opportunisme, politiek, TOEKOMST and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s