SCHIPPERS MAG IK OVERVAREN?

Ja of nee,
en moet ik dan in zorg betalen?
Ja of nee?

Huisartsen moeten gaan strijden om elkaars patiënten
De marktgekte slaat nu toch nog heviger toe. Ik meen, dat psychiatrische zorg deze maand nog verzekerd is en als ik de minister was, zou ik daar maar gauw gebruik van maken.
De mond viel me open toen ik het artikel las. Stel je voor:
# Huisartsen – die normaliter patiënten met “nep”klachten gerust stellen en zonder behandeling naar huis sturen, moeten “hard” gaan maken dat een behandeling wel echt noodzakelijk is.
# Huisartsen raadplegen wordt een soort stoelendans: “Wie is de beste voor dit soort klacht?”
# Je hoeft niet meer ingeschreven te staan bij een eigen huisarts, die voor zijn beschikbaarheid kan rekenen op een vast inkomen en daarom onafhankelijk – en dus professioneel in de goede zin van het woord – tegenover zijn patiënten staat. Verzekeringsmaatschappijen zullen wel gek zijn als ze die vaste vergoeding nog blijven betalen, dus kunnen ze weer meer winst maken ten behoeve van de uit te keren bonussen.
# En uiteraard is dit weer een aanzet tot dat onzalige elektronische patiënten dossier, want anders kunnen de stoelen dansende huisartsen niet over de voorgeschiedenis van de betrokken patiënt beschikken.
HOE LANG MOETEN WIJ HET SALARIS VAN DEZE FIGUUR NOG BETALEN? En aan wiens/welke schortenbanden zit deze minister vast?

Voor degenen voor wie de link niet werkt:
door Frederiek Weeda in nrc.nl
Binnenland

Huisartsen moeten gaan concurreren met elkaar. Bedoeling is dat ze klantvriendelijker worden en dat patiënten makkelijker van huisarts kunnen veranderen.
Dit blijkt uit een brief die minister Schippers (Volksgezondheid, VVD) begin deze week schreef aan de Nederlandse Zorgautoriteit (NZA). Ze vraagt de NZA voor juni 2012 te onderzoeken hoe die concurrentie georganiseerd kan worden, schrijft NRC Handelsblad vandaag.

Huisartsen ontvangen nu van de zorgverzekeraar een vaste vergoeding voor gemiddeld 2.300 patiënten (inschrijfgeld), van wie zij de meerderheid zelden of nooit zien. Dat is een grote, stabiele bron van inkomsten. Schippers wil dat de NZA onderzoekt wat er gebeurt als het inschrijfgeld wordt afgeschaft en de huisarts alleen nog maar per verrichting wordt betaald. Hij zal, zo hoopt zij, ook buiten kantooruren gaan werken als patiënten dat vragen.

Het zou de markt, die Schippers te gesloten vindt, kunnen openbreken. SOS-huisarts, een initiatief dat in september begon, helpt zonder inschrijftarief dag en nacht iedereen die belt. Maar de patiënt moet dat nu nog zelf betalen.

Huisartsen vinden het een onzalig plan. Bart Mijman, voorzitter van de Amsterdamse huisartsen, zegt:

“Als we aan klantenbinding moeten doen, zullen we in de verleiding komen om méér behandelingen te bieden dan nodig is want dát is wat patiënten vragen. Nu stelt de huisarts de patiënt vaak gerust en stuurt hem zonder behandeling naar huis.”

Huisartsen vinden de langdurige binding met patiënten waardevol omdat die een vertrouwensrelatie creëert. Maar volgens Schippers is 14 procent van de patiënten ontevreden. Toch stapt een patiënt niet snel naar een andere huisarts. Hij is daar niet welkom, omdat hij er niet ingeschreven staat. Bedoeling is dat men straks niet gebonden is aan één huisarts, maar per klacht naar de beste huisarts gaat. Om onnodige zorg te voorkomen, wil Schippers dat huisartsen voor elke verrichting hard gaan maken dat die echt nodig was.

About hansdekoning

In februari 2011 73jaar. Ex-rijksambtenaar, houdt van katten en bonsai. Is door COPD en MD niet meer in staat die hobbies full time te beoefenen en heeft moeite met scherpstellen en dus lezen. Schrijft maatschappij-kritische blogs en stoort zich daarbij aan toestanden over de hele wereld. "When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace." - Jimi Hendrix
This entry was posted in Actualiteit, Alles is Recht en Onrecht, belangenverstrengeling, Democratie - Media - Meningsuiting, Integere Politiek, lobbyisten, NORMEN en WAARDEN, Uncategorized, vvd, ZORG and tagged . Bookmark the permalink.

7 Responses to SCHIPPERS MAG IK OVERVAREN?

  1. Aad Verbaast says:

    Typisch Nederlandse (verkeerde) aanpak. Als er al iets zou wringen, dan ook maar meteen het hele systeem op de schop. Om na een hoop ellende dan vervolgens weer vast te stellen dat er ook aan dat systeem weer (nieuwe) nadelen kleven. Dus maar weer helemaal op de schop.
    Er kan best wat aan de klantvriendelijkheid en servicegerichtheid van huisartsen verbeterd worden. Daar zijn niet zulke grote ingrepen voor nodig.

    • Hans de Koning says:

      Ik zou niet zo ver willen gaan om dit typisch Nederlands te noemen. Het is volgens mij meer een VVD-CDA regentenkwestie: ze weten het immers altijd beter dan de kiezer? Wat wel typisch Nederlands – en trouwens ook Amerikaans – is, is het feit, dat de kiezer zich dit zo maar laat aanleunen en gewoon doorgaat met die figuren te kiezen. Zie Mark’s populariteitscijfers.

  2. selmasalo says:

    Om te huilen.
    Ik ben nog uit de verre oudheid dat mijn vader ‘s nachts op de fiets stapte om naar een zieke patiënt te gaan, ook als het regende of stormde. En dat we dan ‘s middags stil waren omdat hij een tukje deed. Waaruit hij altijd opstond als een patiënt angstig belde.

    Overigens ben ik zeer tevreden over mijn huisarts, maar ik hoop dat ik nooit ‘s nachts om hulp verlegen ga zitten. Wat een hel dat kan zijn heb ik meegemaakt met een buurvrouw, die via telefoondiensten en ellendige omwegen te laat in een te ver ziekenhuis kwam.

  3. Nee hoor.Groot gelijk; dat inschrijfgeld moet weg.Betalen naar werk en prestatie.

    Nou ben vanaf mijn achste jaar jaarlijks behandeld voor chronische bronchitus, in ieder geval voor iets wat ik NIET had.
    Ik kom bij toeval in Roemenie, vrouwelijke huisartes, alleen stetoscoop, verder niks, maar wel vakkennis(!!!!) en die zei; jij geen bronchitus, jij…een of andere zenuw was onstoken tussen mijn longen en borstkas.
    twee medicijnen; eentje tegen die onsteking en een gerichte tegen de afgrijselijke pijn ervan.
    Ik was er snel vanaf!

    Zoals ook in het bedrijfsleven moet er no cure no pay komen.
    Als ik voor een klant werk om een oplossing te vinden en ik kan het niet, krijg ik NIETS betaald.En dat is normaal.

    Dan als de assistente een herhalingsrecept uitschrijft , mag dat niet meer kosten als 5 euro.De assistente is laag geschoold, en verantwoording dragen doen dokters zo goed als niet.

    Dan “klantenbinding” en klantvriendelijk” laat mij niet lachen! Dokters zijn zakkenvullers.
    Ik kwam jaren bij een dokter, maar op een gegeven moment was ik niet verzekerd, en had ook geen geld.
    dus geen dokter.

    Dokters moeten gewoon op de lonlijst staan van bv een ziekenhuis; en verantwoordelijk zijn voor wat ze doen, maar zolang ze zelfstandig zijn, no cure no pay en zeker GEEN inschrijfgeld.
    Ook apothekers moeten worden aangepakt; het enige wat ze doen is het verkopen van kant en klaar medicijnen; dat doen ze via een b.v. meestal, waar ze ook al voor een paar ton op de loonlijst staan; daarnaast trekken ze de winst van de b.v.
    Veel te veel; een derde ervan is genoeg.

    • Hans de Koning says:

      Het lijkt wel of je mijn lijfspreuk hebt overgenomen. En je maakt reageren op je blogspot zo ingewikkeld, dat mijn digibetisme er niet tegen is opgewassen.

  4. Dan als je kijkt naar wat nodig is in de zorg, en de vraag het aanbod laat bepalen zoals het hoort, en dat omslaat als percentage over bruto loon, zoals het was bij ziekenfonds, zijn er geen problemen.
    Een oorlogje minder en het is al gefinancierd; iemand met enig inzicht op de ministerposten: en het is weer terug verdiend.
    En het land begint weer een beetje normaal te worden

  5. Wil je de nederlandse samenleving terug? tolerant, prettig, gastvrij en leuk om in te vertoeven?
    is simpel.
    Uit alle oorlogen. irak Afghanistan libie.
    oorlog brengt niets en kost een hoop geld en elende.
    Dan politie, ziekenfonds, terug zoals het was van voor bakelende; huursubsidie ook, school zoals het was voor de mammoet wet, sociaal verzekering stelsel zoals het was ontworpen in 1964.
    Dat is alles wat nodig is.

Leave a Reply

