ONDERWIJS en de oorzaak van het grote falen ..

Gewoon het verworden van de socialistische opvatting, dat iedereen recht heeft op onderwijs, dat hij aan kan, tot de overtuiging, dat iedereen recht heeft op een diploma in de oude zin van het woord. Toen is namelijk de verwatering van exameneisen, lesprogramma’s en verplichte hoeveelheid wetenschap begonnen.

Volkskrant 20-12-2011, pagina 2
‘Tjongejonge, is dit hbo-niveau?’
VAN ONZE VERSLAGGEEFSTERS MAARTJE BAKKER, IRENE DE POUS
AMSTERDAM
Eén op de drie docenten aan de Hogeschool van Amsterdam (HvA) klaagt over een te laag niveau van de opleidingen. Datzelfde vinden ze van de afstudeerscripties van hun studenten. Bij de afdeling economie en management (15 duizend studenten) is de onvrede het grootst.
De groeiende ontevredenheid blijkt uit een intern onderzoek onder docenten en andere medewerkers, dat in bezit is van de Volkskrant. Twee jaar eerder was één op de vier docenten ontevreden over het opleidingsniveau.
Docenten klagen ook over het management, dat niet op de hoogte zou zijn van wat er zoal speelt op de werkvloer.
Han Boels, voorzitter van de medezeggenschapsraad die docenten en studenten van de economie- en managementopleidingen vertegenwoordigt, zegt: ‘Ik kom studenten tegen van wie ik denk: tjongejonge, is dat hbo-niveau? Maar ja, we hebben nu veel meer studenten en een hele andere instroom. Veel meer mbo’ers en havisten komen de hogeschool binnen, vaak ook met een multiculturele achtergrond. Het zijn niet meer mensen die bij voorbaat geequipeerd zijn.’
‘De studentenaantallen groeien ons boven het hoofd,’ beaamt Peter Fonkert, ook lid van de medezeggenschapsraad en docent aan de International Business School. Uit de toestroom van studenten vloeien problemen voort die het management afschuift op de docenten, vindt Fonkert. ‘Wij moeten nu in teams nadenken over hoe we studenten tevredener kunnen krijgen. Maar de problemen die voor ontevredenheid zorgen zijn zaken waar docenten niets aan kunnen doen, zoals roosters vol gaten en een tekort aan printers en lokalen.’
De onrust op de werkvloer is volgens Fonkert groot. Veel docenten durven volgens hem geen kritiek te geven omdat ze bang zijn voor hun baan. Onlangs stuurden 53 docenten van de International Bussiness School een brandbrief over de organisatiecultuur, na een ontslag van een opleidingsmanager. ‘Geen van hen durfde de brief met naam en toenaam te ondertekenen.’
Boels noemt die analyse zwaar overtrokken. ‘Er verandert wel het een en ander. Dat geeft turbulentie. Het management zou zijn plannen wat meer in de week kunnen leggen.’
Volkskrant 20-12-2011, pagina 2
‘Tjongejonge, is dit hbo-niveau?’
VAN ONZE VERSLAGGEEFSTERS MAARTJE BAKKER, IRENE DE POUS
AMSTERDAM
Eén op de drie docenten aan de Hogeschool van Amsterdam (HvA) klaagt over een te laag niveau van de opleidingen. Datzelfde vinden ze van de afstudeerscripties van hun studenten. Bij de afdeling economie en management (15 duizend studenten) is de onvrede het grootst.
De groeiende ontevredenheid blijkt uit een intern onderzoek onder docenten en andere medewerkers, dat in bezit is van de Volkskrant. Twee jaar eerder was één op de vier docenten ontevreden over het opleidingsniveau.
Docenten klagen ook over het management, dat niet op de hoogte zou zijn van wat er zoal speelt op de werkvloer.
Han Boels, voorzitter van de medezeggenschapsraad die docenten en studenten van de economie- en managementopleidingen vertegenwoordigt, zegt: ‘Ik kom studenten tegen van wie ik denk: tjongejonge, is dat hbo-niveau? Maar ja, we hebben nu veel meer studenten en een hele andere instroom. Veel meer mbo’ers en havisten komen de hogeschool binnen, vaak ook met een multiculturele achtergrond. Het zijn niet meer mensen die bij voorbaat geequipeerd zijn.’
‘De studentenaantallen groeien ons boven het hoofd,’ beaamt Peter Fonkert, ook lid van de medezeggenschapsraad en docent aan de International Business School. Uit de toestroom van studenten vloeien problemen voort die het management afschuift op de docenten, vindt Fonkert. ‘Wij moeten nu in teams nadenken over hoe we studenten tevredener kunnen krijgen. Maar de problemen die voor ontevredenheid zorgen zijn zaken waar docenten niets aan kunnen doen, zoals roosters vol gaten en een tekort aan printers en lokalen.’
De onrust op de werkvloer is volgens Fonkert groot. Veel docenten durven volgens hem geen kritiek te geven omdat ze bang zijn voor hun baan. Onlangs stuurden 53 docenten van de International Bussiness School een brandbrief over de organisatiecultuur, na een ontslag van een opleidingsmanager. ‘Geen van hen durfde de brief met naam en toenaam te ondertekenen.’
Boels noemt die analyse zwaar overtrokken. ‘Er verandert wel het een en ander. Dat geeft turbulentie. Het management zou zijn plannen wat meer in de week kunnen leggen.’
Volkskrant 20-12-2011, pagina 2
‘Tjongejonge, is dit hbo-niveau?’
VAN ONZE VERSLAGGEEFSTERS MAARTJE BAKKER, IRENE DE POUS
AMSTERDAM
Eén op de drie docenten aan de Hogeschool van Amsterdam (HvA) klaagt over een te laag niveau van de opleidingen. Datzelfde vinden ze van de afstudeerscripties van hun studenten. Bij de afdeling economie en management (15 duizend studenten) is de onvrede het grootst.
De groeiende ontevredenheid blijkt uit een intern onderzoek onder docenten en andere medewerkers, dat in bezit is van de Volkskrant. Twee jaar eerder was één op de vier docenten ontevreden over het opleidingsniveau.
Docenten klagen ook over het management, dat niet op de hoogte zou zijn van wat er zoal speelt op de werkvloer.
Han Boels, voorzitter van de medezeggenschapsraad die docenten en studenten van de economie- en managementopleidingen vertegenwoordigt, zegt: ‘Ik kom studenten tegen van wie ik denk: tjongejonge, is dat hbo-niveau? Maar ja, we hebben nu veel meer studenten en een hele andere instroom. Veel meer mbo’ers en havisten komen de hogeschool binnen, vaak ook met een multiculturele achtergrond. Het zijn niet meer mensen die bij voorbaat geequipeerd zijn.’
‘De studentenaantallen groeien ons boven het hoofd,’ beaamt Peter Fonkert, ook lid van de medezeggenschapsraad en docent aan de International Business School. Uit de toestroom van studenten vloeien problemen voort die het management afschuift op de docenten, vindt Fonkert. ‘Wij moeten nu in teams nadenken over hoe we studenten tevredener kunnen krijgen. Maar de problemen die voor ontevredenheid zorgen zijn zaken waar docenten niets aan kunnen doen, zoals roosters vol gaten en een tekort aan printers en lokalen.’
De onrust op de werkvloer is volgens Fonkert groot. Veel docenten durven volgens hem geen kritiek te geven omdat ze bang zijn voor hun baan. Onlangs stuurden 53 docenten van de International Bussiness School een brandbrief over de organisatiecultuur, na een ontslag van een opleidingsmanager. ‘Geen van hen durfde de brief met naam en toenaam te ondertekenen.’
Boels noemt die analyse zwaar overtrokken. ‘Er verandert wel het een en ander. Dat geeft turbulentie. Het management zou zijn plannen wat meer in de week kunnen leggen.’
En zolang we blijven zoeken naar nieuwe onderwijsmethoden, zal de aftakeling van het Nederlandse onderwijs niet ophouden.

Advertisements

About hansdekoning

In februari 2011 73jaar. Ex-rijksambtenaar, houdt van katten en bonsai. Is door COPD en MD niet meer in staat die hobbies full time te beoefenen en heeft moeite met scherpstellen en dus lezen. Schrijft maatschappij-kritische blogs en stoort zich daarbij aan toestanden over de hele wereld. "When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace." - Jimi Hendrix
This entry was posted in Actualiteit, onderwijs and tagged . Bookmark the permalink.

2 Responses to ONDERWIJS en de oorzaak van het grote falen ..

  1. HDJ Vidajo says:

    Waarom zouden docenten bang zijn voor hun baan? Is er geen tekort meer?

    • hansdekoning says:

      Natuurlijk is er nog een tekort, vooral aan goede docenten. Maar zolang je die baan afhankelijk maakt van de oordelen van het management – vaak bestaand uit volkomen ondeskundige baantjesjagers – over je functioneren, kunnen docenten in het huidig tijdsgewricht inderdaad bang zijn voor hun baan.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s