Privatisering slaat weer toe …

en dit maal ten koste van de veiligheid. Er zullen weer eerst grote ongelukken moeten gebeuren met vooral veel schade en doden – ja ik zet de schade voorop, want dat is voor alle betrokkenen natuurlijk het belangrijkste – alvorens men luistert naar de Onderzoeksraad voor de Veiligheid.

Volkskrant 05-01-2012, pagina 1
Schultz en NS slaan adviezen over veiligheid in de wind
RON MEERHOF
DEN HAAG
Minister Schultz (Infrastructuur en Milieu), de NS en spoorbeheerder ProRail negeren recente aanbevelingen van de Onderzoeksraad voor Veiligheid om de spoorveiligheid te verbeteren. Dat blijkt uit een rondgang langs de betrokkenen.

De Onderzoeksraad rapporteerde op 18 januari 2011 over het probleem van treinen die door rode seinen rijden. Sinds de ramp in Harmelen in 1962, waarbij 93 doden vielen, is daaraan veel verbeterd maar toch gebeurt het nog steeds; 214 maal in 2009 en 172 keer in 2010. Dat leidde tot meer dan dertig botsingen in de afgelopen tien jaar. Voor afgelopen jaar zegt ProRail nog geen cijfers beschikbaar te hebben.

Uit dat rapport sprak destijds diepe ergernis dat steeds wordt geschermd met aanleg van het nieuwe Europese veiligheidssysteem ERTMS. Maar wanneer welke plekken daarvan worden voorzien, is nog onduidelijk en in de tussentijd blijft het spoor te veel potentieel gevaarlijke plekken tellen. Om die te inventariseren en aan te pakken, eiste de raad ‘gezamenlijke, adequate actie’. Verder werd voorgesteld één partij, ProRail, eerstverantwoordelijk te maken voor de veiligheid.

De Raad stelde een termijn van twaalf maanden om de belangrijkste maatregelen te nemen. Op 18 januari verstrijkt die termijn, maar de aanbevelingen zijn niet uitgevoerd. Ook zijn volgens een woordvoerder van ProRail alle partijen – de spoorbeheerder zelf, het ministerie én alle op het spoor actieve vervoerders – gezamenlijk verantwoordelijk voor het veiligheidsbeleid.

Volgens een woordvoerder van het ministerie is er nog geen inventarisatie gemaakt van de plekken die van ERTMS worden voorzien, laat staan wanneer dat gebeurt. Het wachten is eerst op ‘een implementatieplan en een proef met het nieuwe systeem tussen Utrecht en Amsterdam’. Pas daarna wordt een verdere inventarisatie gemaakt.

Een woordvoerder van de Onderzoeksraad voor Veiligheid zegt dat de veiligheid op het spoor verder moet verbeteren. De raad gaat er nog steeds van uit dat de aanbevelingen binnen de gestelde termijn worden uitgevoerd. ‘Door rood rijden is, ook vijftig jaar na de ramp in Harmelen, nog steeds een actueel probleem. Het risico is groter dan nodig en we willen weten wat daaraan gebeurt. De termijn loopt op 18 januari af en dan willen we graag zien wat er is gebeurd.’

Overigens onderzoekt de Tweede Kamer de situatie rond het spoor. Naar verwachting volgende maand brengt de commissie-Kuijken een rapport uit. Een serie hoorzittingen maakte duidelijk dat de coördinatie rond het spoor nog steeds problematisch is. Zo voorziet ProRail de nieuwe Hanzelijn wel van het nieuwste ERTMS veiligheidssysteem, maar maakt de NS voorlopig geen aanstalten ook de treinen daarmee uit te rusten. ‘Dan heb je er natuurlijk nog niks aan’, zegt een woordvoerster van Schultz’ ministerie.
Winst, WINST en W I N S T . DAT zijn de trefwoorden bij geprivatiseerde ondernemingen. Winst, zodat je de aandeelhouders tevreden kunt stellen met hoge dividnden; winst, zodat die tevreden aandeelhouders de toppen van die bedrijven met ferme bonussen kunnen belonen en natuurlijk WINST om oogkleppen van te kunnen kopen.

U kunt mij natuurlijk wegzetten als een aartsconservatieve pessimist, maar er zijn nu eenmaal dingen die bij de overheid horen en nergens anders: Politie, Krijgsmacht, Openbaar Vervoer en Infrastructuur.

Advertisements

About hansdekoning

In februari 2011 73jaar. Ex-rijksambtenaar, houdt van katten en bonsai. Is door COPD en MD niet meer in staat die hobbies full time te beoefenen en heeft moeite met scherpstellen en dus lezen. Schrijft maatschappij-kritische blogs en stoort zich daarbij aan toestanden over de hele wereld. "When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace." - Jimi Hendrix
This entry was posted in Actualiteit, Alles is Recht en Onrecht, belangenverstrengeling, Consument, opportunisme, politiek, TOEKOMST, ZORG and tagged . Bookmark the permalink.

2 Responses to Privatisering slaat weer toe …

  1. Joke Mizée says:

    “Winst, zodat je de aandeelhouders tevreden kunt stellen met hoge dividnden; ”
    De belangrijkste aandeelhouder van de NS is bij mijn weten nog steeds de Staat.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s