De rol van de Koningin in de verkiezingsprogramma’s

Mooie zaak is dat! Wordt ik door die stomme, megalomane, machtsbeluste politieke partijen ineens gedwongen voor de Christen Unie of het CDA te kiezen. Waarom? Dat zijn zowat de enige partijen, die de rol van het staatshoofd ongemoeid laten. Tegenover buitenlanders ben ik altijd bijzonder trots op de (vrij) stabiele wijze waarop in Nederland regeringen tot stand komen en in stand blijven. Dit is vooral te danken aan de stabiliserende werking van een speciaal voor die taak opgeleid – en ja, ook geboren – staatshoofd. Oude adel, noblesse oblige, zelfs Jort Kelder heeft dat gemerkt. Wie mijn blog geregeld heeft gevolgd heeft wel gezien, dat ik de veramerikanisering van de politiek voort durend signaleer en ertegen waarschuw. Politici daar leven alleen maar bij de gratie – niet van god – van de zeer lucratieve baan NA de politiek en die trend is ook in Nederland duidelijk zichtbaar.
Alleen de VVD en de SGP laten zich niet uit over de rol van het koningshuis. De SGP niet, omdat Oranje traditioneel hervormd is en de VVD niet, omdat ze zich dan geen buil kunnen vallen aan een controversiële mening: Rutte en consorten staan toch immers bekend als notoire met de heersende wind meewaaiende politieke opportunisten.
Men mag best morrelen aan het koninklijk departement voor de jacht; men mag ook morrelen aan het regeren “bij de gratie gods”, dat zijn gedateerde gebruiken, die niet meer in deze tijd passen, maar neem Nederland niet het enige af, dat het politiek gekrakeel nog een beetje in bedwang houdt. Het zou mij trouwens niets verwonderen, als het huis Oranje-Nassau zegt: “Heren, wij houden het voor gezien, geef onze portie maar aan Wilders. Dag Nederland, vaarwel!” En dat zou ík ze niet eens kwalijk kunnen en willen nemen. De manier, waarop door de politiek en de media met het vorstenhuis wordt omgesprongen, zou bij de gewone burger allang geleid hebben tot juridische stappen wegens smaad, laster en stalking. Zowel de politiek als de media mogen blij zijn, dat de onschendbaarheid van de Koning, het vorstenhuis weerloos heeft gemaakt.

About hansdekoning

In februari 2011 73jaar. Ex-rijksambtenaar, houdt van katten en bonsai. Is door COPD en MD niet meer in staat die hobbies full time te beoefenen en heeft moeite met scherpstellen en dus lezen. Schrijft maatschappij-kritische blogs en stoort zich daarbij aan toestanden over de hele wereld. "When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace." - Jimi Hendrix
This entry was posted in Alles is Recht en Onrecht, cultuur, democratie, Democratie - Media - Meningsuiting, Integere Politiek, koningshuis, macht, NORMEN en WAARDEN, respect, TOEKOMST and tagged . Bookmark the permalink.

3 Responses to De rol van de Koningin in de verkiezingsprogramma’s

  1. timmerark says:

    Oude adel? Volgens mij niet.
    ==de veramerikanisering van de politiek voort durend signaleer en ertegen waarschuw. Politici daar leven alleen maar bij de gratie – niet van god – van de zeer lucratieve baan NA de politiek ==
    Volgens mij is dat hier wel maar DAAR juist niet! Daar zitten ze tientallen jaren in het Congres e.d.,
    maar goed na de ellende van WIlders ben ik milder over de situatie van nu gaan denken. Maar toch…
    Op het gevaar af dat ik onaardig over kom stel ik voor WA en Maxima af te schaffen en Prins Frisco voor de rest van zijn leven als Koning aan te stellen. Met wat techniek kan dat lang duren;(

    • hansdekoning says:

      ‘t Is maar wat je oud noemt, hè? Voor mij is een geslacht, dat uit ten laatste 1568 dateert, oud, erg oud. En wie de geschiedenis goed gevolgd heeft, moet toch bekennen, dat de laatste 3 Koninginnen van Nederland – ondanks wellicht persoonlijk falen op kleine puntjes – zeer geslaagd zijn als constitutionele monarchen. Daarnaast ben ik van mening, dat de combinatie Prins Willem Alexander en Prinses Maxima potentieel zeer succesvol is.
      De opmerking over Prins Friso vind ik ZIEK. Ik keur dit commentaar dan ook alleen maar goed om niet van aantasting van de vrijheid van meningsuiting beschuldigd te worden.

      • timmerark says:

        Je hebt gelijk: soms is mijn humor of wat daarvoor doorgaat te hard en niet voor publicatie geschikt. Excuses indien ik je beledigd heb.
        En over oud: ik refereerde aan vele geruchten als zijnde minimaal Willem III niet meer in staat geweest te zijn om nageslacht, Wilhelmina dus, voort te brengen. Plus, maar daar is mijn kennis nu te roestig voor, dat de hele familie niet van Willdem van Oranje af zou stammen maar van een ander lid.
        Mijn respect voor Beatrix is omgekeerd evenredig gegroeid tav wat zij aan ellende heeft moeten meemaken. Met flapdrol GW als bedorven toetje.

Leave a Reply

