Van Bommel’s onderzoek.

Van: H. de Koning
Onderwerp: Geen financiële steun voor wetenschappelijk onderzoek naar periode 1945-1950
Aan: HvBommel@sp.nl (http://www.tweedekamer.nl/kamerleden/alle_kamerleden/bommel_harry/index.jsp )
Datum: 20-12-2012 om 13:43uur
Geachte heer van Bommel,

Ondanks het maoïstische verleden van de SP en voornamelijk te danken aan de meesterlijke wijze, waarop de partij door Jan Marijnissen op een democratische kaart werd gezet, stem ik al jaren SP. Daar dreigt echter door uw aandringen op het in onderwerp genoemde onderzoek een abrupt einde aan te komen. Indonesië is er niet voor niets klaar mee, zij willen er niets meer over horen en ook voor de weinige resterende Indië veteranen – die het allemaal deden op last van een Rooms-rode regering – is het een pijnlijk onderwerp. Ik kan uw aandringen alleen maar zien als een in Nederland toenemende – ziekelijke – neiging tot het roepen van mea maxima culpa in de hoop daardoor voor een beter mens te worden aangezien.

Ik ben in Nederlandsch Oost Indië te Batavia geboren in 1938, heb 31/2 jaar in een Jappenkamp gezeten en ben in 1953 door mijn ouders naar Nederland gestuurd omdat ik teveel in de kampong rondliep (lees: me teveel met de Indonesiër identificeerde). Geen typische koloniaal dus, lijkt me. En ook ik was eigenlijk te jong om de verschrikkingen van de bersiap-tijd goed te besffen. En dat meneer van Bommel is de reden waarom Indonesië niet wil meewerken aan dit onderzoek. Er zouden aan beide zijden teveel oude wonden opengereten worden.

Ik wil u dan ook vriendelijk doch zéér dringend verzoeken verder uw mond te houden over de wenselijkheid van dit onderzoek. Ik kan alleen voor mijzelf spreken, maar indien u persisteert, raakt de SP mijn stem in elk geval kwijt.

Met vriendelijke groet,

H. de Koning
Leiderdorp

About hansdekoning

In februari 2011 73jaar. Ex-rijksambtenaar, houdt van katten en bonsai. Is door COPD en MD niet meer in staat die hobbies full time te beoefenen en heeft moeite met scherpstellen en dus lezen. Schrijft maatschappij-kritische blogs en stoort zich daarbij aan toestanden over de hele wereld. "When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace." - Jimi Hendrix
This entry was posted in Actualiteit, Alles is Recht en Onrecht, Indonesië, krijgsmacht, masochisme and tagged , , . Bookmark the permalink.

6 Responses to Van Bommel’s onderzoek.

  1. Eerlijk gezegd begrijp ik de redenering niet. U schrijft: “En dat meneer van Bommel is de reden waarom Indonesië niet wil meewerken aan dit onderzoek”. Wat is nu precies de reden? Toch niet dat u in de kampong rondliep of door uw ouders naar Nederland werd gestuurd?

  2. Roberto la Verita says:

    Kom Hans ,moet je daarvoor de SP de rug toekeren?
    Het enige wat boven water moet komen is de waarheid.
    Kan onze natie eindelijk eens zien dat men belazerd werd en wordt,en dat die enkeling die partij koos van de Indonesiers gelijk hadden.
    Roberto

  3. hansdekoning says:

    Die enkeling liet wel zijn kameraden in de steek. Ik blijf van Bommels onderzoek modieus meaculpisme vinden, de SP onwaardig.

Leave a Reply

